A A A Wersja kontrastowa

W CO POWINNI INWESTOWAĆ POLSCY PRZEDSIĘBIORCY?

Rodzaj inwestycji podejmowanych w ostatnich latach przez polskich przedsiębiorców zależny jest od regionu, w którym działają ich firmy – dokładnie takie wnioski można wysunąć na podstawie badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W co powinieneś więc zainwestować na Śląsku, a w co na Pomorzu? Sprawdźmy!

Popularność inwestycji w nieruchomości

Na podstawie badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) wśród 600 małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, powstała specjalna mapa inwestycji polskich przedsiębiorców. Wskazuje ona wyraźną zależność rodzaju inwestycji od regionu, a właściwie jego specyfiki - przedsiębiorcy zależnie od surowców, jakie daje im region, inwestują w różne dobra. Co z tego wynika? Przede wszystkim to, że inwestowanie w budynki oraz wszelkiego rodzaju budynki i obiekty budowlane stało się domeną przedsiębiorców z północno-zachodniej Polski. W samym województwie pomorskim, w obiekty budowlane inwestuje aż 77 proc. firm, w kujawsko-pomorskim 43 proc., a w wielkopolskim 38 proc. Jak widać, chęć rozwoju poprzez zakup nowych obiektów wzrasta szczególnie w tych regionach. Jednak same budynki, to nie wszystko.

Jak pokazują badania, w województwie pomorskim ogromnym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się inwestycje w nieruchomości - nie tylko budynki, ale też grunty. W ubiegłym roku aż 54 proc. firm z tego regionu ulokowało swoje środki właśnie w ten sposób. Czego mogą się spodziewać? Z pewnością efektów w postaci dynamicznego rozwoju i wyraźnego zysku. Biorąc pod uwagę rynkowe tendencje, kierunek ten wydaje się być ze wszech miar słuszny.

Nowe technologie i szkolenia pracowników

Interesujące z punktu widzenia inwestora dane przygotował PIE, dotyczące inwestycji w nowe technologie oraz szkolenia. Inwestycyjnym liderem w nowe technologie zdają się być  przedsiębiorcy z województw południowo-zachodnich. Wdrażaniem nowych technologii w województwie opolskim zajęło się w ostatnim roku aż 63 proc. przedsiębiorców, co wyraźnie pokazuje, gdzie ich zdaniem warto szukać przewagi nad bezpośrednią konkurencją.

Jeśli zaś chodzi o szkolenia pracowników, to tutaj do Śląska (78 proc.) dołączyła również Lubelszczyzna – w tym regionie aż 83 proc. firm intensywnie inwestowało w ostatnim roku we własne kadry. Bardzo dobry wynik w tej kategorii osiągnęli również przedsiębiorcy z Podlasia (77 proc.), z województwa łódzkiego (51 proc.) oraz z Wielkopolski (42 proc.).

Informacje o podejmowanych w poszczególnych regionach inwestycjach to dobra podpowiedź również dla początkujących przedsiębiorców. Dzięki nim będą mogli już na starcie określić, w którą stronę warto pójść i jaki element prowadzonej działalności należy wzmocnić, by móc rywalizować z lokalną konkurencją.