A A A Wersja kontrastowa

Organizacją i podział kompetencji w firmie – to nie problem!

Jednym z największych grzechów wielu przedsiębiorców jest samodzielne decydowanie o wszystkim, co dzieje się w firmie. Bez konsultacji, bez zasięgania rady, bez dopuszczania jakichkolwiek głosów podważających ich plan. A przecież nikt nie wie wszystkiego o wszystkim i nie bez powodu mówi się, że prawdziwą mądrością jest umiejętność słuchania innych.

Błąd 1. Niechęć do konsultowania swoich pomysłów

Jednym z najpoważniejszych błędów wszystkich – nie tylko początkujących przedsiębiorców, jest niechęć do dzielenia się swoimi pomysłami i konsultowania ich z osobami mogącymi spojrzeć na nie z zupełnie innej perspektywy. Niechęć ta podyktowana bywa:

  • przekonaniem o swojej nieomylności,
  • obawą o kradzież pomysłu,
  • brakiem zaufania do możliwości innych.

Pamiętaj, że zasięgnięcie rady u przedsiębiorcy, który przechodził już tę samą drogę, może nakierować Cię na doskonałe rozwiązanie wielu problemów. Tak może być chociażby w przypadku potrzeby zdobywania środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ktoś, kto korzystał już z pożyczek unijnych, doskonale wie, jak korzystne są to środki la młodego przedsiębiorcy. Najpierw wybór właściwej pożyczki, prawidłowo złożony wniosek, a potem możesz działać!

Błąd 2. Niekorzystanie z pomocy zewnętrznych specjalistów

W środowisku startupowców utarło się przekonanie o tym, że początkujący przedsiębiorca powinien się wszystkim zajmować samodzielnie. Podstawową przyczyną takiego myślenia są finanse i chęć jak największego oszczędzenia. Czasem jednak dochodzi to tego również wspominane wyżej przekonanie o własnej nieomylności.

Tymczasem niektóre elementy związane z prowadzeniem firmy wymagają sporej wiedzy specjalistycznej, że nie sposób sprostać samemu, chociażby w kwestiach marketingowych. W tym przypadku  nie wystarczy znajomość zagadnień, istotne jest doświadczenie i swoiste wyczucie rynku. Jeśli więc czegoś nie wiesz lub podejrzewasz, że możesz mieć z tym trudności, nie wahaj się przed konsultacją ze specjalistą. Lepiej jest raz opłacić audyt i strategię działania, niż później płacić wysoką cenę za nieefektywne działania.

Błąd 3. Opory przed zatrudnianiem pracowników o dużych kompetencjach

Tu również nie zawsze chodzi tylko o pieniądze. Wprawdzie specjalista w swojej dziedzinie nigdy nie będzie tani, ale wraz z zatrudnieniem kogoś takiego Twoja firma zyska zupełnie nowe możliwości. Niektórzy przedsiębiorcy nie decydują się na takich pracowników ze względu na obawy o swój autorytet i chęć zachowania pozycji niekwestionowanego lidera. Jeśli jednak nie nauczysz się dzielić kompetencji i godzić z tym, że są lepsi i gorsi w pewnych dziedzinach, nigdy nie wyjdziesz poza zaklęty krąg małych, lokalnych „spółeczek”.

Wszystkie opisane wyżej błędy wynikają przede wszystkim z nastawienia i charakteru osób przedsiębiorczych, którzy do wszystkiego doszli wyłącznie własną pracą. Prawdziwy sukces odnoszą jednak tylko Ci, którzy potrafią stanąć z boku, przeanalizować swoje działania i w razie potrzeby zwrócić ster w drugą stronę, w zgodzie ze zdrowym rozsądkiem i potrzebą rozwoju biznesu.