A A A Wersja kontrastowa

Jak skutecznie sprzedawać swoje towary i usługi?

Każdy biznes opiera się na sprzedaży, przy czym najczęściej jest to sprzedaż towarów lub usług. Jeśli przymierzasz się do założenia własnej firmy, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że to właśnie od pozytywnych wyników sprzedaży zależeć będą jej losy. Co powinieneś zrobić, aby skutecznie sprzedawać swoje towary lub usługi? W jaki sposób zapewnić sobie bezproblemowy zbyt na rynku krajowym i zagranicznym?

Oferuj ludziom to, na czym im zależy

Początkujący przedsiębiorcy korzystający z finansowania oferowanego z pożyczek unijnych w zdecydowanej większości są już dobrze przygotowani do prowadzenia własnego biznesu. Jeśli i Ty skorzystałeś z pożyczki unijnej, to znaczy, że masz pomysł na swój biznes i dostarczany przez siebie produkt. Czy jednak masz również pomysł na to, jak go sprzedać?

Tworząc dowolny produkt czy usługę, które chcesz zaoferować swoim przyszłym lub aktualnym klientom, musisz przede wszystkim pamiętać o tym, aby był to produkt dla nich interesujący. Prawda ta może wydawać się niezwykle trywialna, a mimo to ciągle przedsiębiorcy na całym świecie zdają się ją ignorować. Pamiętaj, że na to, czy Twój produkt lub usługa okażą się dla odbiorców interesujące, zależy od dwóch rzeczy:

  • Od ich rodzaju – oferując klientom coś, czego zwyczajnie nie potrzebują, nigdy im tego nie sprzedasz.
  • Od ich jakości – być może jest to kolejna oczywistość, jednak stanowi jeden z kluczy do sukcesu w biznesie.

Poznaj swoich klientów

Abyś mógł zaoferować swoim klientom coś, czego potrzebują, co ich zainteresuje i co spełni ich kryteria jakości, musisz ich przede wszystkim poznać. W biznesie od dawna mówi się o tworzeniu, rozpoznawaniu i charakteryzowaniu grup docelowych, jednak nadal większość firm traktuje ten etap jako coś, na co pozwolić mogą sobie wyłącznie największe koncerny. Pamiętaj! Mając dobrze „rozpracowaną” grupę docelową, wiedząc, jakie są jej potrzeby i oczekiwania, tworzysz swoją własną bazę informacji pozwalającą Ci doskonale dotrzeć do potencjalnych klientów. Dzięki temu już na starcie swojej działalności zyskujesz bardzo dużą przewagę nad konkurencją.

Traktuj swoich odbiorców po partnersku

Klienci to coś więcej niż podmioty dysponujące określonymi środkami płatniczymi i skłonne przekazać Ci je w zamian za Twój produkt czy usługę. Traktując ich wyłącznie jako anonimowych odbiorców, nigdy nie zbudujesz z nimi relacji opartych na szacunku i przywiązaniu. Jeśli chcesz, aby Twoi klienci pozostali Ci wierni i aby nie oceniali Twoich produktów wyłącznie przez pryzmat ceny, musisz traktować ich jak przyjaciół.

Wymienione wyżej rady nie są warunkiem niezbędnym do tego, aby sprzedawać. Równie dobrze możesz je wszystkie zignorować i udowodnić wszystkim, że jesteś w stanie sprzedać swój produkt bez znajomości swoich klientów, bez wiedzy o ich potrzebach i traktowania jak po partnersku. Jeśli jednak nie zadowala Cię poziom sprzedaży balansujący na granicy opłacalności, rady te zdecydowanie powinieneś wziąć sobie do serca.