A A A Wersja kontrastowa

Jak dotrzeć do klienta?

Jednym z najtrudniejszych etapów w procesie sprzedaży zawsze było i nadal jest dotarcie do klienta. Aby zdobyć uwagę odbiorcy i zainteresować go swoją ofertą, przedsiębiorcy próbują najróżniejszych rozwiązań. Część z nich pozostaje nieprzerwanie skuteczna, inne natomiast mogą przynieść więcej szkód niż korzyści. Jakich działań powinieneś unikać, a jakie możesz śmiało stosować?

Dawne techniki sprzedażowe w nowych czasach

Jeśli przygotowujesz się do spotkania z klientem, czerpiąc z dość mocno już przestarzałych poradników w rodzaju „Jak nie dać się spławić?” lub „Jak przechytrzyć?”, mamy dla Ciebie złą wiadomość – tego typu tricki sprzedażowe sprawdzały się być może całkiem nieźle w czasach, gdy dominowała sprzedaż bezpośrednia, jednak obecnie powinieneś je traktować bardziej jako ciekawostkę. Dlaczego? W ostatnich latach świadomość konsumentów i sposób, w jaki reagują w kontakcie z biznesem, bardzo się zmieniły. Młode pokolenia wręcz podświadomie przestają reagować na próby wciągnięcia ich w interakcję mającą na celu sprzedaż czy choćby zwykłą promocję, osoby starsze zaś kojarzą tego typu techniki niemal wyłącznie z metodami używanymi przez wszelkiego typu naciągaczy.

Bądź tam, gdzie są Twoi klienci

W marketingu jest to jedna z wiodących zasad – jeśli chcesz dotrzeć do swoich klientów, zawsze staraj się być tam, gdzie oni. Co to oznacza dzisiaj? Przede wszystkim wiąże się to z obecnością w Internecie (mniej już w mediach tradycyjnych, takich jak prasa, radio czy telewizja) oraz z wykorzystywaniem technologii mobilnej. Nie bez powodu jednym z celów, na jaki można przeznaczyć środki z pożyczek unijnych, jest wprowadzenie aplikacji sprzedaży internetowej – e-commerce, ułatwiającej kontakt z klientami korzystającymi w procesie zakupowym właśnie z urządzeń mobilnych.

Wybierz najlepszą dla Ciebie formę reklamy

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Aby jednak ta dźwignia nie okazała się bezużyteczną wajchą, konieczny jest dobór takiej formy reklamy, która będzie stanowić rozwiązanie dopasowane do Twojej firmy. Co to oznacza? Zanim zdecydujesz się na ten czy inny rodzaj promocji, zastanów się najpierw, czy będzie on współgrał z wizerunkiem Twojego przedsiębiorstwa i Twojej marki. Niedopasowanie formy reklamy do tego, jak postrzegają Cię Twoi klienci, w najlepszym razie pozostanie bez efektu, w najgorszym przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego.

Starając się dotrzeć do klienta zawsze szukaj złotego środka – wyważaj swoje działania pomiędzy niemrawą promocją a nachalną reklamą. Zbyt mocne odchylenie w którąkolwiek stronę nie jest dobrym rozwiązaniem. Być może nawet nie okaże się szkodliwe, za to na pewno nie przyniesie też korzystnych rezultatów.