A A A Wersja kontrastowa

Firma we własnym domu? Kiedy jest to najlepsze rozwiązanie?

W zależności od rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności gospodarczej, miejscem idealnym na jej siedzibę może okazać się wynajęte biuro w centrum miasta, niewielki budynek na pobliskim osiedlu czy spory warsztat na obrzeżach metropolii. W niektórych przypadkach najlepszym miejscem na siedzibę firmy będzie jednak Twój własny dom lub mieszkanie. Kiedy najlepiej zdecydować się na takie rozwiązanie?

Dlaczego miejsce przeznaczone na siedzibę firmy ma tak duże znaczenie?

Wielu początkujących przedsiębiorców w procesie planowania swojego własnego biznesu zupełnie zapomina o tak ważnej kwestii, jak siedziba firmy. Tymczasem od tego, w jakim miejscu i w jakim lokalu będzie działać Twoja firma, mogą zależeć m. in. koszty jej prowadzenia oraz liczba korzystających z Twoich usług klientów. Dlaczego? Ponieważ tak samo jak w przypadku reklamy i marketingu, tak i w przy wyborze siedziby firmy obowiązuje doskonale znana wszystkim przedsiębiorcom zasada: „bądź tam, gdzie Twoi klienci”. Od zasady tej jednak istnieją pewne wyjątki.

W określonych sytuacjach siedziba firmy pełni funkcję wyłącznie użytkową i ma znaczenie wyłącznie dla Ciebie. Pozwala to m. in. na umieszczenie jej we własnym domu lub mieszkaniu, co z kolei przekłada się na redukcję kosztów za wynajem i w ogólnym rozrachunku prowadzenia biznesu, co więcej daje możliwość zupełnie innego dysponowania środkami niezbędnymi na start. Jeśli więc np. wziąłeś pożyczkę unijną udzielaną przez instytucje finansujące współpracujące z BGK, mającą ułatwić Ci rozkręcenie własnej działalności gospodarczej, możesz wszystkie zdobyte w ten sposób pieniądze przeznaczyć na rozwój i dalsze funkcjonowanie firmy, nie zaś na cele związane z wynajmem czy wyposażaniem lokalu od podstaw.

Kiedy możesz sobie pozwolić na prowadzenie firmy w swoim domu?

Wybór własnego domu lub mieszkania na siedzibę firmy staje się szczególnie uzasadniony w przypadku gdy:

  • Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą.
  • Twoja firma może funkcjonować bez przestrzeni magazynowej lub dodatkowych pomieszczeń biurowych.
  • Prowadzona przez Ciebie działalność polega głównie na świadczeniu usług za pośrednictwem Internetu.
  • Nie potrzebujesz specjalnie urządzonego biura do przyjmowania klientów czy kontrahentów.
  • Świadczysz swoje usługi w miejscu pracy lub miejscu zamieszkania Twoich klientów (np. prowadzisz naprawy biurowego sprzętu komputerowego, remonty, prace wykończeniowe itp.).

Jeśli w przypadku Twojej firmy którykolwiek z powyższych punktów wchodzi w grę, warto rozważyć rejestrację jej siedziby w swoim domu lub mieszkaniu. Oszczędzisz w ten sposób sporo sił i środków na wyszukiwanie i organizowanie specjalnie do tego przeznaczonego lokalu, który generowałby spore koszty, mając jednocześnie znikomy wpływ na powodzenie Twojego biznesu. Pamiętaj, że – zwłaszcza na początku – im niższe wydatki, tym większa szansa na zysk!